Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Profil Kitab-Kitab Hadits (Part: 1)


Profil Kitab-Kitab Hadits
(Part: 1)
v  Kitab Hadits Berdasarkan Jenisnya
1.      Kitab Jami’ atau Jawami’;
Kitab Jami’ adalah Kitab yang menghimpunkan Hadis-hadis berkenaan dengan bidang aqidah, ahkam, riqaq, adab, tafsir, tarikh dan sirah, fitan dan manaqib. Untuk disebut sebuah kitab Hadis  sebagai  Jami’ sebuah kitab hendaklah mengandungi sekurang-kurangnya delapan bidang bahasan yang berbeda.

2.      al-Sunan dan al-Ahkam;
Kitab Sunan dan Kitab Al-Ahkam adalah Kitab Hadis yang disusun mengikuti tertib fiqh yang bermula dengan bab Taharah, sembahyang dan  seterusnya. Walaubagaimanapun di dalam kitab sunan sendiri tidak hanya memuat tentang hukum-hukum normative, tetapi ada juga perkara-perkara lain yang dibincangkan.

3.      Masanid dan Musnad;
Kitab Musnad/Masanid (jamak); adalah Kitab Hadis yang disusun berdasarkan nama-nama sahabat yang meriwayatkan Hadis. Biasanya dimulai dengan nama shabat yang pertama kali masuk Islam atau menyesuaikan dengan urutan abjad.

4.      Ma’ajim dan mu’jam;
Kitab Mu’jam adalah kitab disusun mengikut tertib huruf ejaan, atau mengikut susunan nama guru-guru mereka. Nama guru-guru mereka juga disusun mengikut ejaan nama atau laqob mereka. Mu’jam juga hanya mengumpulkan Hadis-hadis nabi s.a.w tanpa melihat kwalitas Hadis-hadisnya.

5.      Masyikhat;
Di dalam penulisan masyikhat, Hadis-hadis dikumpul dari seorang syeikh yang mana syekh yang bersangkutan  mengumpulkan sendiri Hadis tersebut atau orang lain yang mengumpulkannya. Contohnya:
1)      Masyikhat Ibn al-Bukhari, yang dibuat tambahan oleh Hafiz al-Mizzi,
2)      Masyikhah Ibn Syadam al-Kubra
3)      Masyikhah Ibn Syadam  al-Sughra, dan dibuat tambahan oleh al-`Iraqi.
4)      Masyikhat Ali bin Anjab al-Baghdadi (20 jilid ) .
Antara kitab Masyikhat yang disebutkan juga ma’ajim seperti Mu’jam al-Sayuti, Abu Bakar Ibn Mubarak. Kitab yang ada sanad pula seperti Musnad al-Firdaus oleh al-Dailami.

6.      Mustadrak;
Kitab Mustadarak adalah Kitab Hadis yang mengumpulkan Hadis-hadis yang tidak disebutkan oleh seseorang pengarang sebelumnya secara sengaja atau tidak. Contohnya kitab Mustadarak al-Hakim setebal 4 jilid di mana Hadis-hadis tersebut dikumpul menepati syarat-syarat yang digunakan oleh Bukhari dan Muslim.
Kitab ini tidak boleh dibaca begitu saja, tetapi mesti bersama dengan takhrijnya oleh al-Zahabi. Antara contoh kitab-kitab mustadrak yang lain adalah seperti Mustadrak Hafiz Ahmad al-Maliki.
Tujuan penyusunan kitab Mustadrak ialah Supaya kita tidak menganggap Hadis sahih hanyalah apa yang terkandung di dalam Sahih al Bukhari dan Muslim saja.

Post a Comment for "Profil Kitab-Kitab Hadits (Part: 1)"